Thursday, May 21, 2020

Sejarah

Soalan tugasan:
1.     Pelajar perlu mengenal pasti satu hasil karya pensejarahan Malaysia dalam bahasa Melayu pada abad ke-14 sehingga abad ke-18.
2.     Pelajar seterusnya memahami, menganalisis dan menilai hasil penulisan tersebut berdasarkan:
a.     Pendekatan kajian dan motif penulisan.
b.     Perbandingan penulisan dan corak pemikiran penulis dengan sejarawan lain.
c.      Kritikan sosial penulis tersebut terhadap isu pembentukan masyarakat dan pembinaan jati diri bangsa.

1.     Pendahuluan

Menurut Noor, A. M. (2002), Khoo Kay Kim dan Mohd Yusof Hashim berpandangan bahawa Pensejarahan Malaysia telah bermula pada zaman Kesultanan Melayu Melaka (KMM) iaitu pada sekitar awal abad ke 16. Dengan lebih spesifik, pensejarahan ini bermaksud karya atau sesebuah penulisan yang ditulis oleh penulis-penulis dan boleh dikaitkan dengan unsur-unsur sejarah pada zaman tersebut. Penulisan-penulisan ini boleh terdiri daripada catatan golongan istana, hiburan bahasa seperti sajak dan pantun mahupun catatan rasmi kerajaan oleh penjajah. Oleh hal yang demikian, setiap hasil karya haruslah ditulis oleh penulisnya yang tersendiri dan sewajarnya dipengaruhi motif yang tertentu sepanjang penulisan karyanya.
            Justeru, untuk menerangkan dengan lebih jelas, penulisan ini akan mengambil karya Misa Melayu untuk dikupaskan. Misa Melayu, penulisan kontemporari yang merupakan hasil pemerhatian dan kajian yang dilakukan oleh seorang kerabat di raja Perak iaitu Raja Chulan. Naskhah ini berkisarkan kisah benar yang telah berjaya menampilkan ciri-ciri pemikiran dan gaya hidup masyarakat Melayu pada zaman feudal dahulu. Dengan kata lain, penulisan Misa Melayu ini dilihat berfokus kepada interaksi pihak istana Perak dengan masyarakat kebanyakan. Menurut Hashim, M. Y. (1987), naskhah ini terbahagi kepada tiga bahagian iaitu (1) bahagian induk yang ditulis pada zaman pemerintahan Sultan Iskandar, (2) Bahagian syair yang menceritakan tentang pelayaran Sultan Iskandar di Perak dan (3) bahagian pemerintahan dua orang sultan selepas kemangkatan Sultan Iskandar.
Penulisan ini dikatakan berkualiti tinggi dan memiliki ciri-ciri penulisan moden disebabkan ianya menitikberatkan aspek kronologi di dalam penulisannya yang dilihat terbukti ianya berlaku pada zaman abad ke-18 lagi. Lebih-lebih lagi, menurut Noor, A. M. (2002), naskhah ini turut mendapat pengiktirafan oleh R. O. Winstedt yang merupakan penulis orientalis yang terkenal dalam sejarah Melayu disebabkan oleh ketelusan faktanya dan ciri-ciri penulisannya yang lengkap. Oleh hal yang demikian, penulisan kritis ini akan melihat naskhah Misa Melayu ini dengan lebih mendalam daripada sudut pendekatan kajian dan motif penulisan, perbandingan penulisan dan corak pemikiran penulis dengan sejarawan lain dan kritikan sosial penulis tersebut terhadap isu pembentukan masyarakat dan pembinaan jati diri bangsa.

2.     Ulasan kritis

a.     Pendekatan kajian dan motif penulisan

Setiap penulis mesti memiliki pendekatan dan motif penulisan yang tersendiri termasuklah Raja Chulan yang menulis teks Misa Melayu ini. Pendekatan Raja Chulan dalam menulis teks ini adalah dengan berfokus kepada kehidupan di Istana Perak serta interaksinya dengan masyarakat yang berada di luar istana. Contohnya, menurut Harun, J. (2013), di dalam teks tersebut ada menceritakan tentang penggunaan sebuah jam besar yang berloceng di dalam Istana Perak. Jam ini telah digunakan sebagai penanda waktu untuk membunyikan semboyan yang akan menandakan waktu solat dan hari raya. Perkara ini menunjukkan peranan pihak istana yang dominan dalam menguruskan kehidupan masyarakat.
     
      Selain itu, penulisan ini ditulis dengan bermotifkan untuk mengangkat sejarah kesultanan negeri Perak itu sendiri. Menurut Harun, J. (2013) lagi, hal ini boleh dibuktikan melalui bahagian permulaan teks Misa Melayu ini yang menceritakan tentang kisah asal-usul raja-raja di negeri Perak. Lebih menarik, kajian tentang raja-raja ini telah ditulis dengan bersumberkan teks Sulalatus Salatin seperti yang dinyatakan oleh Raja Chulan itu sendiri. Perkara ini telah membuktikan bahawa matlamat penulis untuk menulis sejarah yang asli tanpa unsur mitos dan bias dengan sumber rujukan yang digunakan.

Bukan itu sahaja malah, menurut Sikana, M. (2010), di dalam naskhah Misa Melayu ini turut bermatlamat dalam mengangkat darjat dan kedudukan raja pada kedudukan yang tertinggi. Hal ini demikian kerana raja merupakan ketua negara yang merupakan pelindung dan penjaga kepada seluruh rakyat jelata pada masa tersebut. Perkara ini boleh dibuktikan melalui beberapa syair yang telah ditulis di dalam naskhah Misa Melayu ini yang menerapkan elemen ini. Contoh syair tersebut adalah seperti yang berikut:

Patik persembahkan suatu rencana,
Mendapat rahmat yang amat ghana,
Tuan sultan raja yang ghana,
Mendapat hakikat yang amat sempurna,
Arif sangat bijak laksana,
Mengetahui ilmu tuhan rabbana.

Dalam pada itu, penulisan ini turut berperanan untuk mengagungkan istiadat-istiadat di raja yang diamalkan pada zaman tersebut. Contohnya, menurut Shah, A. H. (2010), terdapat bahagian di dalam karya ini yang menceritakan tentang istiadat perkahwinan Sultan Mudzafar Shah dengan anak kepada Raja Muda Perak. Semasa perkahwinan tersebut berlaku, kerbau, itik, timah, kapal malah sebuah istana turut dihadiahkan kepada Raja Muda Perak. Perkara ini membuktikan bahawa taraf dan kedudukan sultan yang cuba diangkat oleh Raja Chulan dengan menceritakan kegemilangan perkahwinan di raja yang dijalankan pada masa tersebut. Menurut Hashim, M. Y. (1987), penulisan yang bertujuan untuk mengangkat kedudukan sultan ini telah dilakukan kerana Raja Chulan selaku penulis naskhah ini mungkin telah dipengaruhi oleh karya-karya daripada negara rumpun Melayu yang lain seperti Acheh yang memiliki karya Hikayat Acheh di mana karya ini telah mengangkat kehebatan pemerintahan Sultan Iskandar Syah Musa Mahkota Alam Shah yang memerintah di sana. Justeru, penulisan Misa Melayu ini turut menjurus kepada fokus dan matlamat yang sama.

      Selain itu, penulisan Misa Melayu oleh Raja Chulan ini turut bertujuan untuk mengangkat amalan masyarakat tradisional Melayu. Selain daripada kisah raja-raja, naskhah ini telah menceritakan tentang kegiatan ekonomi orang Melayu selaku penduduk tempatan yang mengamalkan kegiatan pertanian. Perkara ini jelas terbukti apabila menurut Sikana, M. (2010), terdapat bahagian dalam karya ini yang menceritakan amalan menangkap ikan dengan menggunakan tuba di sungai-sungai di sekitar negeri Perak iaitu Sungai Timah, Kuala Kinta. Oleh hal yang demikian, dapatlah dibuktikan bahawa karya ini memang diangkat untuk menceritakan tentang gaya kehidupan orang Melayu itu sendiri di samping penceritaan bertemakan istana.

      Akhir sekali, elemen geografi dan topografi bagi negeri Perak turut diselitkan oleh Raja Chulan menerusi karya ini. Hal ini demikian kerana negeri Perak yang amat luas ini merupakan negeri yang besar dan kaya dengan sungai-sungai yang begitu banyak. Menurut Hashim, M. Y. (1987), elemen ini telah diselitkan di dalam karya ini menerusi fakta yang dijelaskan yang berkaitan dengan keadaan alam semula jadi di Perak seperti bentuk muka bumi Perak yang terbahagi kepada dua dan kewujudan jeram-jeram di sepanjang sungai-sungai di Perak. Oleh itu, perkara ini membuktikan bahawa keinginan Raja Chulan selaku penulis karya ini untuk berkongsi pengetahuan serta pandangannya tentang keadaan geografi dan topografi di negeri Perak kepada para pembacanya.

b.     Perbandingan penulisan dan corak pemikiran penulis dengan sejarawan lain.

Menurut Noor, A. M. (2002), memang tidak dinafikan lagi bahawa setiap penulis yang berbeza memiliki penulisan dan corak pemikiran yang berbeza. Oleh itu, selaku penulis sebuah karya agung, Raja Chulan turut dilihat tidak terkecuali mengenai perkara ini. Hal ini demikian kerana terdapat beberapa persamaan dan perbezaan yang terdapat di dalam naskhah Misa Melayu dengan karya-karya daripada penulis lain.
      Antara persamaan gaya pemikiran yang dilihat terdapat di dalam naskhah Misa Melayu dengan penulisan lain ialah fahaman bahawa orang Melayu mengamalkan kegiatan ekonomi pertanian seperti bercucuk tanam dan menangkap ikan. Seperti Raja Chulan yang menulis Misa Melayu, perkara ini turut dipersefahami dengan penulis lain seperti Raja Ali Haji. Menurut Noor, A. M. (2015), menerusi karya Tuhfat al-Nafis, Raja Ali Haji turut menyatakan bahawa kegiatan ekonomi bagi orang Melayu ialah kegiatan ekonomi pertanian. Perkara ini membuktikan bahawa kegiatan ekonomi orang Melayu yang mengamalkan pertanian ini adalah tepat dan benar.

      Dalam pada itu, gaya pemikiran di dalam Misa Melayu yang lain ialah pengiktirafan yang tinggi terhadap kedudukan agama Islam. Jika perbandingan dilakukan, pemikiran ini kelihatan sama dengan penulisan Sulalatus Salatin oleh Tun Seri Lanang yang turut mengangkat kedudukan agama Islam. Contohnya, kedua-dua penulisan ini telah menerangkan dengan lebih jelas tentang agama Islam ini yang telah dianuti oleh sultan-sultan selaku pemerintah pada kedua-dua era ini. Perkara ini menunjukkan bahawa kedudukan agama Islam yang begitu tinggi pada pandangan masyarakat pada kedua-dua zaman tersebut.

      Sungguhpun begitu, memang tidak dinafikan lagi bahawa terdapat beberapa perbezaan gaya pemikiran yang terdapat dalam naskhah Misa Melayu ini dengan karya-karya yang lain. Antara perbezaan gaya pemikiran yang dilihat ialah pengiktirafan terhadap unsur mitos. Menurut Hashim, M. Y. (1987), penulisan Misa Melayu memang tidak mengambil ringan tentang penggunaan unsur-unsur mitos manakala penggunaan unsur mitos ini amat berleluasa di dalam karya lain seperti Sulalatus Salatin tulisan Tun Seri Lanang. Jika dilihat dengan lebih lanjut, penggunaan unsur-unsur mitos ini telah memberi kesan terhadap pengiktirafan dan pandangan oleh penulis barat terhadap karya itu sendiri. Hal ini terbukti apabila R. O. Winstedt sendiri telah mengiktiraf karya Misa Melayu ini kerana pada pandangannya penulisan ini adalah tepat, saintifik dan bebas daripada unsur mitos Winstedt, R. O. (1919).

Akhir sekali, perbezaan gaya pemikiran turut kelihatan apabila karya Misa Melayu ini tidak bersifat bias terhadap mana-mana bangsa mahupun kaum manakala penulisan lain seperti Tuhfat al-Nafis karya Raja Ali Haji dilihat lebih cenderung untuk mengangkat bangsa bugis itu sendiri. Tidak seperti Raja Ali Haji, Raja Chulan telah menulis Misa Melayu dengan secara umum namun berfokus kepada negeri perak sahaja. Contohnya, tiada bahagian di dalam Misa Melayu yang mengangkat mana-mana bangsa tertentu manakala menurut Noor, A. M. (2015), di dalam Tuhfat al-Nafis, bangsa bugis telah diangkat seperti dengan kata-kata pujian tentang keberanian mereka untuk belayar merentasi lautan Sulawesi. Jika dilihat dengan teliti, penggunaan unsur bias ini secara tidak langsung telah memberi gambaran yang baik mahupun buruk terhadap sesuatu bangsa itu kepada pembaca dan dipercayai mampu mempengaruhi penerimaan pembaca terhadap karya yang dihasilkan.  

c.      Kritikan sosial penulis tersebut terhadap isu pembentukan masyarakat dan pembinaan jati diri bangsa.

Pada bahagian akhir penulisan kritis ini pula akan membincangkan tentang kritikan sosial yang telah dilemparkan oleh Raja Chulan menerusi karya Misa Melayu terhadap isu pembentukan masyarakat dan pembinaan jati diri bangsa .

      Pertamanya, di dalam karya Misa Melayu ini, penulis menyatakan bahawa masyarakat yang berbilang bangsa telah wujud di Perak adalah disebabkan kerancakan aktiviti ekonomi yang dilaksanakan. Menurut Fang, L. Y. (2011), pada zaman tersebut, kegiatan ekonomi yang dijalankan di negeri Perak dilihat amat banyak. Hal ini mungkin disebabkan oleh bumi yang bertuah ini mengandungi hasil bumi yang begitu banyak sehinggakan telah berjaya menarik ramai manusia yang berbilang kaum untuk berdagang di Perak. Dikatakan bahawa, orang berbangsa Cina telah mendiami Perak disebabkan bidang perlombongan bijih timah yang giat dilakukan. Manakala, perdagangan gajah yang dipelopori oleh sultan pula telah membawa orang dari benua India untuk datang mendiami negeri Perak. Justeru, dapat dikatakan bahawa pembinaan masyarakat metropolitan yang berbilang kaum yang wujud di negeri Perak sejak abad ke-18 lagi ini adalah disebabkan kepelbagaian kegiatan ekonomi yang ditawarkan di negeri tersebut pada ketika itu.

Dalam pada itu, pembinaan jati diri bangsa yang harmoni di Perak telah dibina melalui proses integrasi kaum yang diamalkan. Proses integrasi kaum ini dipercayai telah dibina dengan perlaksanaan aktiviti-aktiviti keramaian yang menuntut kepada penglibatan semua kaum di sana. Contohnya, menurut Shah, A. H. (2010), apabila Permaisuri Perak hamil, satu istiadat melenggang perut akan diadakan pada bulan ke tujuh kehamilannya. Sebelum istiadat tersebut diadakan, dipercayai bahawa satu majlis keramaian akan diadakan yang mengandungi beberapa aktiviti permainan dan tarian tradisional daripada pelbagai kaum di negeri Perak. Aktiviti yang melibatkan kesemua kaum ini telah secara tidak langsung merapatkan hubungan antara etnik dan bangsa dalam masa yang sama dilihat telah berjaya mengintegrasikan kesemua kaum di Perak.

Akhir sekali, di dalam penulisan Misa Melayu ini juga, Raja Chulan telah menempelak kegiatan-kegiatan yang dilakukan oleh para pembesar yang dipercayai cuba untuk menguasai kekayaan sultan. Untuk mentadbir negeri Perak, sebuah kerajaan Melayu tradisional telah dibina dengan pemerintahan yang melibatkan rakyat-rakyat terpilih sebagai pembesar. Namun, menurut Raja Chulan, dia mempercayai bahawa terdapat sebilangan pembesar yang menjalankan kegiatan dagangan yang sangat banyak dan tidak terkawal yang dipercayai untuk menguasai kekayaan sultan. Menurut Hashim, M. Y. (1987), pengaruh para pembesar ini dilihat amat besar sehinggakan mampu mempengaruhi keputusan pelantikan jawatan Raja Muda Perak yang akan dijawat oleh kerabat di raja Perak. Sungguhpun begitu, keadaan menjadi terkawal apabila terdapat sebuah kontrak dagangan yang ditandatangani oleh sultan dengan Syarikat Dagangan Belanda (VOC). Kesan daripada kontrak ini telah menjadikan sultan amat kaya raya disebabkan dagangan bijih timah hanya boleh dilakukan melalui sultan dan tidak menerusi para pembesar lagi. Berdasarkan kritikan sosial yang dilakukan oleh Raja Chulan ini, dipercayai bahawa kuasa dan kepercayaan yang diberikan mampu mengubah peribadi seseorang kepada yang lebih baik mahupun yang lebih buruk bergantung kepada prinsip dan pegangan hidup mereka. Oleh itu, pemerintah tertinggi haruslah bijak dan peka dalam mengatasi perkara buruk berkaitan penyalahgunaan kuasa untuk terus berlaku.




3.     Rumusan

Berdasarkan ulasan kritis yang telah dilakukan, dipercayai bahawa naskhah Misa Melayu merupakan sebuah karya agung yang memiliki pendekatan kajian dan motif penulisan yang tersendiri dan unik. Dalam masa yang sama, turut dapat dilihat bahawa penulisan dan corak pemikiran Raja Chulan selaku penulis Misa Melayu ini amat berbeza dengan sejarawan lain namun turut memiliki beberapa persamaan dalam beberapa aspek seperti kegiatan ekonomi orang Melayu dan kedudukan agama Islam. Akhir sekali, turut dapat diperhatikan bahawa segala kritikan sosial yang telah dilemparkan oleh Raja Chulan terhadap isu pembentukan masyarakat dan pembinaan jati diri bangsa menerusi karya Misa Melayu ini adalah amat jelas dan berfokus kepada penyatuan kaum dan keperibadian pembesar. Oleh hal yang demikian, sebagai kesimpulannya, dapat dikatakan bahawa usaha-usaha pengkajian terhadap karya-karya agung seperti Misa Melayu ini sewajarnya dijalankan dengan lebih giat dalam usaha melahirkan masyarakat Malaysia yang celik sejarah dan berilmu.

4.     Rujukan

 

Fang, L. Y. (2011). Sejarah Kesusastraan Melayu Kelasik. Indonesia: Yayasan Pustaka Obor .
Harun, J. (2013). Sebuah Versi Baru Hikayat Misa Melayu Berdasarkan MS Or. 832 di Cambridge University Library. International Journal of the Malay World and Civilisation, 3-17.
Hashim, M. Y. (1987). Masyarakat Perak Abad ke-18: Intepretasi Historis Daripada Misa Melayu. Jurnal Sejarah, 1-25.
Noor, A. M. (2002). Ilmu Sejarah dan Pensejarahan. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.
Noor, A. M. (2015). Raja Ali Haji: Pemikir Ulung Alam Melayu Abad ke-19. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Shah, A. H. (2010). Konsepsualisasi Ruang dan Habitat Tradisional Melayu. International Journal of the Malay World and Civilisation, 177-187.
Sikana, M. (2010). Perak dalam Sejarah Persuratan Melayu. Jurnal ASWARA, 77-108.
Winstedt, R. O. (1919). Misa Melayu. Singapore: Methodist Publishing House.


No comments:

Post a Comment